Série: Touha
Díl: 1
Autor: Tracy Wolff
Překlad: Drahomíra Michnová
Počet stran: 488
Nakladatelství: Fragment [květen 2023]

Grace po smrti rodičů opouští všechno, co znala, aby se přestěhovala za svými posledními žijícími příbuznými. Není to ale jen tak ledajaké stěhování, protože její strýc je ředitelem prestižní internátní střední školy uprostřed aljašské divočiny. Grace věděla, že ji čeká úplně nový svět, ale rozhodně nečekala, že jeho součástí budou i nadpřirozené bytosti v čele se záhadným a velmi pohledným Jaxonem…

Při čtení Touhy jsem měla místy pocit, jako bych v rukou držela kombinaci Twilight ságy, Upířích deníků a Odkazu. Najdeme tu totiž soukromou střední školu pro nadpřirozené bytosti (Odkaz), hlavní hrdinku, které zemřeli oba rodiče (Upíří deníky) a samozřejmě i záhadného a nesmírně přitažlivého upíra, který je odhodlaný se od naší hrdinky držet dál, ale moc mu to nejde (Twilight sága). Zdá se, že místo toho, aby se autorka snažila od těchto příběhů co možná nejvíce odlišit, rozhodla se z každého vzít to nejlepší, přidat něco navíc a výsledkem je právě Touha.

Celý příběh sledujeme očima Grace. V jejím charakteru byla znát snaha vytvořit silnou hlavní hrdinku, která bude o svém osudu rozhodovat sama místo toho, aby neustále čekala na záchranu. Bohužel se to ale úplně nepovedlo, protože kdykoliv se na scéně objevil Jaxon, Grace se proměnila v plochou postavu, která nedokázala myslet skoro na nic kromě toho, jak moc ji přitahuje – což je velká škoda, protože potenciál tu byl. Nezbývá proto než doufat, že v dalších dílech to s ní bude o něco lepší.

„Nosíš lhostejnost jako masku. Chlad je tvou zbrojí – ne proto, že bys nic necítil, ale protože cítíš příliš mnoho. Dal sis tak moc záležet, aby všichni uvěřili, že jsi zrůda, až tomu sám začínáš věřit. Ale ty nejsi zrůda, Jaxone. Ani zdaleka ne.“

Samotný Jaxon je úplně typický young adult hrdina. Na první pohled nepřístupný bad boy, uvnitř zmučený kluk, který se jen snaží udělat to, co považuje za nejlepší. Vyvolený přesvědčený o tom, že musí obětovat vlastní štěstí, aby ochránil ostatní. A samozřejmě je nesmírně sexy – na to vás Grace nenechá ani chviličku zapomenout, protože to opakuje zhruba každých pár stran. Klišé? Rozhodně, ale nejde mu upřít funkčnost, neboť cílová skupina bude Jaxona s největší pravděpodobností zbožňovat.

Vztah Grace a Jaxona ve výsledku představuje největší problém celé knihy, protože je založený na neustále omílané nepochopitelné, ale velmi silné přitažlivosti. Jsou případy, kdy mi insta-love nevadí, tady ale byla vyhnaná až do extrémů. Hlavní hrdinové se během pouhých pár dnů nesmyslně rychle přesouvají od vzájemné nenávisti k hluboké lásce bez toho, aby se skutečně poznali. V závěru se sice objevuje určitá snaha o zdůvodnění, ale ani to nedokázalo situaci zachránit. Stačilo by přitom, aby Grace a Jaxon alespoň trochu zvolnili tempo a hned by romantická linka působila mnohem lépe.

„Chci se po něm natáhnout, chci se ho chytit – chvíli se ho držet –, ale nemůžu. Jsem úplně ztuhlá a bojím se, že chci příliš mnoho. Že potřebuju příliš mnoho, ve světě, kde věci můžou během jediného okamžiku zmizet.“

Titulu nicméně nelze upřít čtivost a v pozdějších částech i rychlé tempo. V příběhu nechybí intriky a napětí a díky tomu, že se toho stihne stát poměrně hodně, je pravděpodobné, že se knize podaří vás alespoň v něčem překvapit.

První část knihy se navíc nese i v duchu netrpělivého očekávání na chvíli, když autorka konečně začne odhalovat detaily o tom, jak v jejím světě nadpřirozené bytosti fungují. Její svět má potenciál a v mnoha ohledech byl velmi zajímavý, třeba i co se týče pojetí upírství a dalších nadpřirozených bytostí. Bohužel ho ale v prvním díle nakonec stačíme poznat spíš jen zběžně a mnoho otázek zůstane nezodpovězených – dá se ale předpokládat, že na ně přijde čas v dalších dílech.

Touha má sice spoustu chyb, ale přesto dokáže být až neuvěřitelně čtivá a zábavná. Bude perfektní především pro méně náročné čtenáře, kteří se těší hlavně na romantickou linku plnou překážek a napětí. Pokud milujete třeba zmiňovanou Twillight ságu nebo Upíří deníky, rozhodně si přijdete na své. Je to trochu kýčovité a ohrané, popularita série ale jasně vypovídá o tom, že čtenáři si tento typ příběhů stále užívají a to je nakonec to nejdůležitější.