Název: Jsme nevyhnutelní
Série: Navždycky
Díl: 4
Autor: Nofreeusernames
Počet stran: 376
Nakladatelství: CooBoo [květen 2023]

Harper ani Travis nečekali, že se ještě někdy uvidí – a už vůbec nečekali, že spolu budou hrát v kapele. Jenže náhoda je svede dohromady, a i když je to už několik let, co se rozešli, najednou jim na mysl začínají vyvstávat vzpomínky i pocity, o kterých si mysleli, že už je dávno pohřbili…

„Chtěl jsem jí tenkrát poprvé říct
miluju tě a ona mi řekla sbohem.“

Jsme nevyhnutelní je poslední kapitolou volně navazující série, která odstartovala s knihou Navždycky. Nofreeusernames na závěr zvolila hlavní hrdiny opravdu skvěle, protože společně představují propojení mezi protagonisty ze všech předchozích knih – a tak se vrací Mei ze zmiňovaného Navždycky, Ava z Miluju tě. Já vím i Charlee z Letních nocí.

Autorka v určitém smyslu obrací klasické genderové role, které z young adult příběhů známe – zatímco Travis je kluk se srdcem ze zlata, který touží po lásce, Harper všichni kolem vidí jako tu „bad girl“, co chodí neustále v černém, s ničím se zbytečně nemaže a před vztahy preferuje povyražení na jednu noc. Ve skutečnosti je ale Harper hlavně holka, která se po zkušenostech se svou bývalou přítelkyní bojí zamilovat.

„Proč by mě vlastně mělo trápit, co si o mně myslí? Spousta lidí má na mě názor, aniž by se obtěžovala mě doopravdy poznat.“

Postavy v knize jsou rozličné, jenže je jich hodně, takže některé poznáváme spíš jen povrchně. Je  znát, že se kniha tentokrát odehrává ve vysokoškolském prostředí, protože jsou o něco vyspělejší. Harper i Travis mají své světlé i tmavé stránky, díky tomu jsou přirození a některé problémy, které řeší, mohou být čtenářům velmi blízké. Jen škoda, že jejich vývoj nebyl o něco důkladněji propracovaný a zejména v případě Harper nešel ještě víc do hloubky. Z vedlejších postav pak každopádně stojí za zmínku především Izzy, protože ukazuje, že i na vozíčku se dá tančit – doslova

V knize se nepravidelně střídají kapitoly z pohledu Harper i Travise, což nám umožňuje sledovat vztah, který se mezi nimi formuje očima obou dvou. Autorka píše čtivě a svižně, díky čemuž dokáže udržet čtenáře ponořené do knihy, i když je děj spíš jednodušší a není zas tak těžké si domyslet, jak se bude vyvíjet dál. A jak už je pro Nofreeusernames typické, nechybí ani humor nebo odkazy na současnou popkulturu, tentokrát s Marvelem v hlavní roli. Popkulturní složka je dobře vyvážená a přirozeně zapadá do výsledného celku. Knihu si tak užijete i v případě, že vás Marvel vůbec nezajímá.

„Miloval jsem její smích i její neschopnost vyloudit na bledé tváři vlídný výraz, její doteky, pohledy, miloval jsem její divný hudební vkus, její drzost, jakou nekompromisní oporou byla svým přátelům a blízkým. Všechny tyhle pocity ale bydlely ukryté hluboko ve mně, nehodlal jsem je pořádně přiznat ani sám sobě, natož jí.“

Na své si přijdou zejména fanoušci slow burn romantiky. Romantická linka je totiž poměrně pomalá, protože od přátelství k lásce v tomhle případě znamená hlavně hodně přátelství. Vyvažuje to ale nezanedbatelná chemie, kterou mezi sebou hrdinové mají. Nicméně pokud jste se těšili na silné prvky zakázané lásky a tajné randění (protože vztahy v kapele jsou přísně zakázané), toho v příběhu nakonec moc nenajdete.

Knihy od Nofreeusernames jsou jedinečné tím, že je jim věnována opravdu velká péče, co se týče vizuální stránky a bonusového obsahu. Každá další autorčina kniha je v tomhle ohledu o kousek lepší a to platí i tentokrát. Jsme nevyhnutelní hraje barvami, obsahuje chaty, fotografie a dokonce i Instagram stories. Vedle toho ke knize existuje také několik playlistů, Harper má svůj vlastní účet na TikToku jako @harper_j_great, kde pravidelně sdílí videa a když budete při čtení dávat pozor, zjistíte i to, že jí můžete poslat e-mail, na který vám pravděpodobně odpoví. To všechno z knihy dělá v českém prostředí unikát, který přesahuje i za stránky knih.

Jsme nevyhnutelní je ve výsledku ukázkový příklad jednoduchého a čtivého příběhu, po kterém sáhnete, když si chcete zlepšit náladu nebo odpočinout. Nenechte se zmást vysokoškolským prostředím, je to totiž stále stará dobrá contemporary pro fanoušky young adult. Pokud o sobě víte, že máte pro podobné příběhy slabost, určitě neváhejte a dejte knize nebo i těm předchozím šanci – jsem si jistá, že si je užijete.

Za poskytnutí recenzního výtisku a Olaboxu s doplňkovým merchem děkuji Albatros Media.