[Recenze] Nofreeusernames: Navždycky

Název: Navždycky
Autor: Nofreeusernames
Počet stran: 304
Nakladatelství: CooBoo [říjen 2020]

Oficiální anotace: Mei Bradleyová se pomalu smiřuje s tím, že dopis z Bradavic už nedorazí. Tuhle nespravedlnost naštěstí zmírňuje čokoláda, kterou fakt miluje! Když už jsme u toho, miluje i svého nejlepšího kámoše Travise, ale to mu nemůže říct, aby všechno nepokazila. U jejího úhlavního nepřítele Liama není co pokazit, protože s tím válčí už od třetí třídy. Přestane Liam někdy prudit? Uvidí Travis v Mei víc než jenom kamarádku? A dojde konečně i na vysněné rande?

Pokud si budete chtít o Navždycky něco zjistit, nejčastěji pravděpodobně uslyšíte slovní spojení jako „feel-good contemporary“, „romantika ze střední“ nebo „láska přes messenger“. A přesně tohle je prakticky to jediné, co o knize potřebujete vědět, než se do ní pustíte – přesně taková ta kniha totiž je.

Navždycky přináší poměrně jednoduchý příběh, který si klade za cíl jedinou věc – pobavit vás.
Kniha navazuje na populární chat fiction, která původně vyšla v aplikaci Storki. Pokud si ale myslíte, že díky přečtení původního příběhu přesně víte, co vás čeká, jste na omylu. Autorka se totiž rozhodla příběh vzít a dát mu pokračování, jaké jste si po přečtení původních chat fiction nejspíš nepředstavovali.

Kniha je napsaná čtivě, není dlouhá a čte se rychle. Nofreeusernames hodně mluví o tom, že do knihy dala všechno, co má ráda a je to vidět. Příběh je plný vtipných hlášek, odkazů na lamy a jednorožce, známé filmy, seriály i knihy. Nicméně s jednou věcí jsem měla trochu problém – chvílemi mi přišlo, že autorka až moc tlačí na pilu a občas tam toho všeho bylo už trošku moc.

I přesto jsem si ale čtení nesmírně užívala. Navždycky je totiž zábavné a roztomilé. Culila jsem se od ucha k uchu, netrpělivě vyčkávala, jak to bude dál, občas jsem se dokonce musela nahlas zasmát – a to se mi u knih stává jen velmi výjimečně. Příběh ve vás dokáže vyvolat emoce a krátké kapitoly způsobují, že ho vážně není snadné odložit. Chemie mezi postavami funguje skvěle, romantiky je tam tak akorát a občas tu knihu možná budete chtít ze vší té lásky obejmout.

Celá kniha stojí na hlavní hrdince, a pokud si nesednete s ní, pravděpodobně si příběh nebudete užívat tolik, kolik byste mohli. Mei není perfektní, má tendenci věci hodně analyzovat, nemá ráda změny a nečekané věci. Na druhou stranu to není ten typ hloupé hrdinky, kterou byste automaticky museli nesnášet od začátku do konce a netrpí ani syndromem Mary Sue. Mně nijak zvlášť nevadila, i když se občas chovala trochu hloupě a nelogicky.

Problém jsem s ní nicméně měla v jedné věci. Mei se celou dobu prezentuje hodně geekovsky, to přitom vůbec nejde dohromady s jejím přístupem k Zaklínači nebo Star Wars, které neviděla, ale očividně je automaticky považovala za hloupost.

Co se týče ostatních postav, ať už jde o Travise, Liama nebo Avu, všechny stály za to. Travis byl okouzlující a ochranitelský, Liam byl roztomilý a jeho láska k Harrymu Potterovi a znalost Frozen způsobila, že se rychle stal mým favoritem. Ava byla zase jedinečná, plná těch nejšílenějších nápadů a já nechápu, že si jí Mei už od začátku víc nevážila.

„Čas od času musí člověk udělat zjevnou chybu, aby se ujistil, že už ji příště dělat nemá.“

S postavami jsem měla jen jeden větší problém, a to naštěstí pouze v první polovině knihy, kdy se zdálo, že jich až moc umí číst myšlenky. Věta „jako by mi četl/a myšlenky“ a její obdoba se totiž objevovala častěji, než mi přišlo přirozené.

Na závěr musím zmínit to, jak moc je kniha vymazlená po grafické stránce. Začátek každé kapitoly doplňuje jednoduchá ilustrace, v knize najdete barevné chaty, smajlíky, a dokonce i fotky. Navíc je kniha natištěná na křídovém papíru s vysokou gramáží. Z toho jsem byla zpočátku naprosto nadšená, nicméně později jsem si všimla jedné věci – kniha se kvůli tomu špatně otevírá a budete se muset smířit s tím, že to občas bude vyžadovat trochu síly, abyste ji otevřeli pořádně „dokořán“ (ale zase se vám pravděpodobně nepovede zlomit hřbet, takže bude v knihovně vypadat jako nová).

Navždycky vás moc neobohatí na duši a nerozšíří vám obzory, ale dá vám přesně to, co slibuje – pohodové čtení plné romantiky, humoru a popkultury. Jasně, je to teenagerská romance, občas je to trochu naivní, občas se objeví nějaká ta nelogičnost, ale pokud máte tento typ knih rádi, pravděpodobně vás to nebude moc trápit. Navždycky nezmění svět a nejspíš nezmění ani vás, ale to nic nemění na tom, že je ve svém žánru prostě skvělá a neřekla bych, že by nějak výrazně zaostávala ani za zahraniční konkurencí (a že je konkurence v této kategorii vážně velká).