[Recenze] F. T. Lukens: Šťastně až navěky?

Název: Šťastně až navěky?
Autor: F. T. Lukens
Překlad: Zuzana Bičíková
Počet stran: 328
Nakladatelství:
CooBoo [březen 2023]

Oficiální anotace: Arek byl předurčen, aby zachránil království Ere před ďábelským vládcem. Co však přijde potom, až se mu to povede? O tom nikdy nepřemýšlel, ale teď ho to celkem pálí. Na popud své družiny totiž po padouchově skonu přijme královskou roli, která má háček: do Arekových osmnáctin musí na bílém koni efektně přicválat budoucí choť, jinak je po Arekovi. Osmnáct mu bude za tři měsíce – a to je dost málo na objevení životní lásky. Co když ji ale má celou dobu před očima?

Šťastně až navěky? začíná tam, kde ostatní příběhy končí – vyvolený porazí nepřítele, naplní svůj osud a čeká na svůj šťastný konec. Až na to, že ten nepřijde. Pravou dědičku trůnu najdou ve věži mrtvou a než se Arek naděje je z něj král, i když o vládnutí nikdo nestál. A jako by situace už tak nebyla zlá, zjistí, že je k trůnu připoutaný, nemůže abdikovat a magický zákon vyžaduje, aby do svých osmnáctých narozenin svázal svou duši se svou druhou polovičkou. Jenže tu Arek nemá. Jediné, co má, je tajná láska k nejlepšímu kamarádovi Mattovi, který o něj ale, zdá se, nestojí…

Nakonec mu proto nezbude, než se uchýlit k zoufalému plánu: pokusí se získat srdce někoho ze svých zbylých přátel. Má ale opravdu šanci najít lásku, která se třeba jen z části vyrovná tomu, co cítí k Mattovi?

„Bylo toho tolik, co jsem o světě nevěděl. Jak mám naší říši zajistit tisíciletý mír, když si ani nedovedu spočítat náklady na zaplacení tří kuchařů?“

Zdá se vám, že to zní trochu chaoticky? Inu, máte pravdu. Šťastně až navěky? je mírně chaotická a ztřeštěná romantická komedie vystavěná na fantasy základech. Příběh si klade za cíl především pobavit, rozesmát a zahřát u srdce a to se mu daří.

Asi nejlepší věc na celé knize je právě originálnost a jedinečnost námětu. Je to střelené, osvěžující, dělá si to legraci z klasických zápletek příběhů a pohádek… A to všechno ještě navíc doplňuje fakt, že být queer je v tomhle světě bráno stejně automaticky, jako být heterosexuální v tom našem. Ve výsledku toho můžete mít v rámci young adult fantasy žánrů načteno spoustu, ale něco jako Šťastně až navěky? jste ještě nejspíš nečetli

Hlavní hrdiny tvoří parta vyčerpaných a vystresovaných teenagerů, kteří si prošli náročnou cestou za spásou celého království a teď najednou úplně neví, co se sebou. Nikdo jim totiž neřekl, co bude následovat, až zvítězí. Hodně se s tím perou a snaží se najít cestu. Jako postavy jsou napsaní neuvěřitelně upřímně, autenticky a na nic si nehrají, což podtrhuje zejména způsob, jejich vyjadřování.

Příběh sledujeme z pohledu Areka, trochu natvrdlého kluka se sklony dělat unáhlená rozhodnutí. Prakticky celá zápletka stojí na tom, že spolu Arek s Mattem nedokážou komunikovat a vzájemně si špatně vykládají veškeré signály. Bývala by stačila jediná konverzace, kdy se budou oba jasně vyjadřovat a vlastně by se všechno vyřešilo. Není to nutně špatně, na podobné bázi funguje spousta knih, ale je to dobré vědět pro případ, že by nešlo o váš šálek čaje.

Romantická linka je každopádně opravdu hodně pomalá, takže fanoušci slow burn si přijdou na své. Hlavní hrdinové mají nezanedbatelnou chemii a jsou spolu neskutečně roztomilí, přesto mi přijde, že by mohli mít ještě trochu víc společných scén. Trochu mi chyběly vypjaté momenty, kdy bych jako čtenář měla pocit, že teď už se mezi nimi přeci musí něco stát – ale nakonec nestane.

Dějová linka obecně má tendenci být v některých ohledech trochu repetitivní – tu to Arek zkusí na jednoho ze svých přátel, nevyjde to, tak to zkusí s dalším… Naštěstí ale tento postup občas prokládají nečekané komplikace, které rutinu naruší. Kniha je navíc napsána poutavě a čte se prakticky sama.

Asi největší mínus vidím v rozsahu knihy, který autorům neumožnil detailnější vykreslení světa nebo i vedlejších postav a jejich vzájemné dynamiky. O světě, minulosti království a předchozím vládci, kterého na začátku hrdinové porazili, víme jen nutné minimum. Postav je zase na text o necelých tři sta třiceti stránkách opravdu hodně – po Arekově boku stojí šest věrných přátel, kteří ho doprovázeli na výpravě, a k tomu se objevuje i několik dalších vedlejších postav. I když je patrné, že autoři pro každou z postav vytvořili jedinečný charakter, už jim nezbyl prostor, abychom je mohli poznat víc do hloubky a to je škoda. Upřímně věřím, že nejen já, bych si v tomto případě knihu s nadšením přečetla, i kdyby byla o několik desítek stran delší.

Šťastně až navěky? vyniká především jedinečným námětem, který je také hlavním důvodem, proč knihu vřele doporučuji k přečtení. Jde o naprosto nenáročné, pohodové queer čtení, u kterého od začátku víte, jak příběh skončí, ale stejně si ho dokážete naplno vychutnat. Kniha srší humorem, kouzly i romantikou, budete se culit a budete se smát. Věřím, že dokáže potěšit jak fanoušky fantasy žánru, tak ty, co běžně preferují spíše contemporary, protože kombinuje to nejlepší z obojího.