[Recenze] Ruta Sepetys: Musím tě zradit

Název: Musím tě zradit
Autor: Ruta Sepetys
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 360
Nakladatelství: CooBoo [září 2022]

Oficiální anotace: Rumunsko, 1989. Sedmnáctiletý Cristian Florescu sní o tom, že se stane spisovatelem, ale Rumuni nemají svobodu snít. Režim diktátora Nicolaea Ceauşesca provází izolace a strach. Na Cristiana se zaměří tajná policie a nutí ho, aby donášel na své blízké. Mladík se rozhodne riskovat vše, aby odkryl pravdu o režimu a ukázal světu, co se v jeho zemi děje. Když přijde čas, dychtivě se připojí k revoluci a je odhodlaný bojovat za změnu. Jaká je však cena za svobodu?

Ruta Sepetys to opět dokázala – a vlastně to není žádné překvapení ani pro mě, která má přečtenou jen část jejích knih. Musím tě zradit vypraví velmi citlivý příběh, který popisuje komunistickou minulost Rumunska během diktatury Nicolaea Ceauşesca.

„Jestli je komunismus ráj, k čemu potřebujeme zdi, ploty a zákony, aby lidé neutíkali?“

Českému čtenáři bude svým tématem Musím tě zradit ze všech autorčiných knih nejbližší, protože komunismus je bohužel součástí i naší historie. Ruta Sepetys v příběhu očima dospívajícího chlapce, popisuje životy Rumunů velmi barvitě. Ačkoliv člověk může mít pocit, že už zná hrůzy, kterých se diktátoři na svých obyvatelích v zájmu zachování své moci dopouštěli, vidět je v tomto podání je něco úplně jiného, než o nich slyšet například v hodině dějepisu.

Mrazivá atmosféra je vykreslena s pečlivostí, s jakou to dokáže jen málo kdo. Jedním z velmi silných témat je vzájemná nedůvěra, kterou režim udržoval mezi obyvateli díky široké síti tajných informátorů (jedním z nich se nedobrovolně stane i náš hrdina). Tahle nedůvěra se přenese i na čtenáře a donutí ho zpochybňovat a podezírat doslova každou postavu, které se v knize objeví, a to včetně těch, jež se mu přitom líbí.

„Jak můžeme čekat, že ostatní ucítí naši bolest a uslyší volání o pomoc, když můžeme jen šeptat?

Postavy jsou, jak už je tomu u autorky zvykem, velmi dobře propracovány. Vnitřní život hlavního hrdiny je bohatý a stojí v ostrém kontrastu s tím, co si Cristian může a nemůže dovolit projevovat navenek, ať už na veřejnosti nebo ve vlastní kuchyni.

Příběh samotný není nikterak složitý, ale postavy, atmosféra a pocity, které popisuje, ho dělají unikátním. V napětí vás bude udržovat celá řada otázek, ale i krátké kapitoly, díky kterým kniha navíc neuvěřitelně rychle utíká. Vypravěčem je po celou dobu hlavní hrdina, ale pravidelně se objevují také zprávy a úřední záznamy, které čtenáři odhalují věci, které vypravěč ještě netuší. Jsou jasnou ukázkou toho, že systému nic neuteče a informátoři jsou všude.

„Světy, které jsme viděli ve filmech, byly na hony vzdálené tomu našemu. A ty neuvěřitelné životy, které jsme sledovali na obrazovce, byly vymyšlené.

Musely být. Nebo ne?“

Romantická linka je tu mnohem slabší než například v Mlčících fontánách, autorčině předchozí knize. Láska je vedle rodiny, přátelství, důvěry, strachu, frustrace a zlosti jen jedním z témat a funguje zde především jako určitý záblesk světla a připomínka toho, že i v těch nejhorších dobách, jsou lidé pořád lidmi – a děti dětmi.

Musím tě zradit přináší příběh, který realisticky přibližuje život, jaký by nikdo z nás nechtěl poznat. Z příběhu mě místy mrazilo a věci, které jsem si z něj odnesla, ve mně budou přežívat ještě dlouho. Ačkoliv jde o young adult fikci, věřím, že v mnohých z vás dokáže autorka svými příběhy (nebo minimálně tímto) vzbudit zájem dozvědět se o daném období víc i z odbornějších zdrojů a to je něco, za co jí patří poklona. Musím tě zradit je výtečná kniha, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít. Je to přesně ten příběh, který podle mě dává smysl zařazovat na seznamy povinné četby na školách.