[Recenze] Marissa Meyer: Supernova | Renegáti #3

Série: Renegáti
Díl: 3
Autor: Marissa Meyer
Překlad: Petra Jelínková Babuláková
Nakladatelství: Egmont [květen 2020]
Počet stran: 504

Oficiální anotace: Velkolepý závěr dechberoucí trilogie Marissy Meyerové Renegáti nás přenese do situace, kdy se Nova a Adrian snaží ze všech sil uchovat v tajnosti svou skrytou identitu. Vše směřuje k boji mezi jejich alter egy i spojenci, ale Gatlon City hrozí mnohem větší nebezpečí... Největší nepřítel Renegátů se ukrývá mezi nimi a Nova i Adrian se musí uchýlit ke lžím i zradě, aby ochránili ty, které milují. Jejich nejhorší noční můry vystupují ze stínů a v šerosvětu hrozí, že než dokážou rozlišit mezi zločinci a hrdiny, ztratí všechno - a nejspíš i jeden druhého.

Akce a intriky stíhají jedna druhou a nenechají vás vydechnout až do překvapivého konce!

Nenáviděla je, ale pak si mezi nimi našla přátele. Rozhodující bitva mezi Renegáty a Anarchisty je na spadnutí a Nova si musí vybrat, na čí straně stojí.

Supernova představuje velkolepé finále renegátské série. A když říkám velkolepé, myslím to vážně – v téhle knize snad neexistuje kapitola, ve které by se nic nedělo. Pokud očekáváte, že bude napětí postupně stoupat až dospěje k vrcholu, pletete se. Marissa Meyer napětí hned zkraje vyžene nahoru, a to potom více či méně kolísá, až na konci se vystupňuje úplně.

Kniha neuvěřitelně rychle utíká, částečně i díky tomu, kolik se toho v tom posledním dílu ještě stihne stát. Je tady toho hodně, co je potřeba vyřešit a autorka neplýtvá časem. Velkou roli na čtivosti nicméně hraje i to, že autorka umí opravdu dobře psát a kniha se čte jedna báseň.

Postavy jsou stále stejně skvělé jako v předchozích dílech, možná ještě o něco lepší, protože je toho najednou více, s čím se musí vyrovnat, a tím se krásně ukazuje, jak dobře jsou vykreslené. Chemie mezi protagonisty funguje na jedničku. Velkým plusem je, že se romantická linka ani v závěru nevymkla kontrole a nestala se hnacím motorem celé knihy a namísto toho zde stále figuruje pouze jako jeden z prvků.

S postavami také souvisí fakt, že rozličnost a povahy protagonistů skvěle balancují všechno to napětí a knihu svým způsobem odlehčují. Ve výsledku se tak budete bát, budete zvědaví, ale budete se taky uculovat a smát.

Moc mě baví způsob, jakým se v Renegátech pracuje s myšlenkou dobra a zla. Marissa Meyer totiž na příběhu ukazuje, že nic není černobílé a každá mince má dvě strany. Nemůžete říct, že jsou Renegáti ti dobří a Anarchisti ti špatní a vybrat si jednu stranu není jednoduché. A přesně tak je to i v reálném světě, protože ten se taky nedělí (nebo by neměl) jen na ty „dobré“ a „špatné“.

Samotný závěr je určitě důstojným zakončením série, leč má pár much. Rozuzlení samo o sobě se moc povedlo, jen mi na cestě k němu není pár věcí úplně jasných. Zároveň bych si moc přála, aby toho autorka řekla o trochu více. Odhalení v epilogu knihy považuji za zbytečnou snahu vyvolat emoce, jako by jich samotné ukončení příběhu nevyvolalo ve čtenáři dostatek.

Trochu zklamáním nicméně bylo, že ani po dočtení celé série stále nemáme pořádnou představu o světě, ve kterém se kniha odehrává. Poprvé za celou sérii zde padla zmínka o městském státu, dá se tedy usuzovat, že tak to je i v případě Gatlonu? Znamená to ale, že je celý svět rozdělený na městské státy? Jak to funguje? Těch otázek je tady hodně a mě opravdu mrzí, že se autorka tak moc soustředila na děj a to jedno jediné město, že alespoň lehce nenastínila situaci mimo Gatlon.

Tak či tak, je Supernova bezesporu nejsilnější dílem celé série, která se může pochlubit opravdu nabitým dějem, který vás pohltí. Pár chyb by se našlo, ale ve výsledku je to stejně skvělá četba, kterou si užijete a pokud s přečtením série stále váháte, děláte velkou chybu. Supernova ode mě získává čtyři a půl hvězdičky.

1 komentář u "[Recenze] Marissa Meyer: Supernova | Renegáti #3"
  1. Jo, taky mě to čeká. Skončila jsem u prvního dílu a druhý si šetřila, až bude série celá. Takže mě asi čeká jízda :-P