[Recenze] Kim Liggett: Prokletý rok

Název: Prokletý rok
Autor: Kim Liggett
Překlad: Tereza Schlöglová
Počet stran: 344
Nakladatelství: CooBoo [únor 2020]

Oficiální anotace: Dystopický příběh ve stylu Příběhu služebnice a Napětí!

Dívkám ve vesnici se říká, že mají moc vylákat dospělé muže z náruče jejich manželek, přivést ženy k šílenství žárlivostí. Věří, že na pokraji dospělosti samotná jejich kůže vyluzuje omamnou magickou látku, esenci mládí. A proto jsou v šestnáctém roce života vyhnány z vesnice do lesa, do divočiny, kde ze sebe tuhle magii musí vypudit a vrátit se očištěné, připravené na manželství. Ale ne všechny z nich se vrátí živé.
Šestnáctiletá Tierney Jamesová sní o lepším životě – o společnosti, která nestaví přátele proti sobě, kde mají i ženy svou hodnotu. Ale jak se blíží její vlastní prokletý rok, začne si uvědomovat, že v lesích číhá mnohem větší nebezpečí než pytláci, kteří jen čekají na příležitost chytit mladá děvčata a prodat je na černém trhu. Největší hrozbou mohou být nakonec dívky jedna druhé.

Dívky jsou nebezpečné. Mají magii, která by mohla ohrozit úplně všechno, části jejich těl dokáží uzdravovat i navracet mládí. A proto je potřeba je téhle magie zbavit, očistit je. Každý rok je skupina šestnáctiletých holek vyslána pryč do tábora, kde mají prožít svůj prokletý rok a zbavit se magie.

Letos přišla řada na Tierney, která byla vždycky trochu jiná a dělala věci po svém. Nesnila o životě manželky v pohodlí, toužila po svobodě. Jenže teď se všechno mění, dostala závoj a když přežije prokletý rok, čeká ji svatba. Samotný prokletý rok je pro ni ale velkou záhadou – nemluví se o něm, nikdo neví, co se během něj děje, ale faktem je, že se nikdy nevrátí všechny dívky, minimálně ne celé.

„Je nás dvakrát víc než jich, a stejně stojíme zamčené v kapli a čekáme, až za nás rozhodnou o našich osudech.“

Prokletý rok je něco nového, neokoukaného. Už v začátku čtenáře strhne napětím a očekáváním, protože stejně jako hlavní hrdinka, ani on neví, co se během toho prokletého roku vlastně děje a tahle zvědavost ho během čtení pohání vpřed.

Autorka začala knihu velice dobře a hned na prvních stranách ukazuje, jak podmanivě dokáže psát. Styl, kterým píše, je tak trochu chladný a odměřený bez všelijakých komplikovaných květnatých souvětí a popisů a náramně tak ke knize sedí. Celé je to napsáno jednoduše a čistě, krásně se to čte, ale hlavně to Prokletému roku v kombinaci s dějem dodává takový mrazivý nádech. A je to vážně skvělé, skvěle napsané a skvěle přeložené. K samotnému překladu mám jedinou výtku – v redakci by si měli ujasnit, že se „anebo“ píše zásadně dohromady, protože se to tam objevilo nejméně třikrát, a to už lze podle mě jen těžko přičíst pouhému překlepu.

Jak autorka dobře začala, zhruba ve třetině knihy na mě pomalu přicházela netrpělivost. Moje hlava byla plná otázek, na žádné z nich se mi stále nedostávalo odpovědí a najednou jsem měla pocit, že je to celé trochu pomalé. Velká část knihy se posouvá takovým líným tempem, ale rozhodně není nudná. Jednou za čas se vždy objevilo něco, co čtenáře vytrhlo z rytmu a zarazilo ho nebo překvapilo, ať už nepochopením nad chováním dívek, znechucením nebo nějakým odhalením.

Autorka skvěle pracovala s vytvářením napětí a oblakem tajemna, které vás budou provázet po celou dobu knihy. I když už se zdá, že všechno víte a zbývá jen zjistit, jak to celé dopadne, dokáže vás autorka ještě párkrát překvapit.

„Ostrovu je úplně jedno, že jsme dívky prokletého roku – že nás sem poslal Bůh a vyvolení muži, abychom se zbavily své moci -, zima nás zastihne jako všechny ostatní. A podle záchvěvů chladu ve vzduchu vím, že k nám nebude milosrdná.“

Jediné, co mě z hlediska děje trochu zklamalo, byla romantická linka. Celá ta kniha je neuvěřitelně jiná než většina ostatních Young Adult – až na tuhle romantickou linku, která byla ohromné klišé, něco, co tu už bylo tolikrát. Přijde mi to jako velká škoda, ale cením, že autorka z ní nakonec přeci jen dokázala vytěžit i něco dobrého.

Prokletý rok hodně stojí na postavách a jejich psychice. Na začátku je třicet tři dívek, které čeká děsivá zkušenost, o které vlastně nic neví. Děsí je magie, kterou mají objevit, děsí je ostatní dívky. Většinu těch dívek si nejspíš nezapamatujete, vzhledem k jejich množství většinu z nich ani nijak blíže nepoznáte, ale i z toho mála je vidět, že jsou dobře zpracované. Jsou v pozadí, protože tam mají být, ne protože by je autorka odflákla.

Většina postav, které poznáme blíže, je moc dobře propracovaná. Mají své životy, svá tajemství, svou víru. Nejvíce samozřejmě poznáme Tierney, z jejíhož pohledu je celá kniha vyprávěna. Je jiná než ostatní dívky, na svět se snaží dívat racionálně a zachovat si zdravý rozum. Není ale perfektní, má své chyby a právě ty jí dodávají na realističnosti.

Prokletý rok je zajímavá a neokoukaná kniha, která krásně pracuje s lidskou psychikou a přináší tak do žánru Young Adult zase něco nového. Je velice dobře napsaná, autorka se nebojí být drsná a nic nepřikrášluje, což z ní činí napínavé a občas i docela šokující dílo. Třešničkou na dortu jí je pak nádherné grafické zpracování. Sama za sebe ji hodnotím čtyřmi hvězdičkami, tu jednu strhávám jednak kvůli některým částem, které byly trochu pomalejší, ale především kvůli klišoidní romantické lince.