[Recenze] Sara Raasch: Sníh nebo popel | Sníh nebo popel #1

Série: Sníh nebo popel
Díl: 1
Autor: Sara Raasch
Překlad: Zdeněk Uherčík
Počet stran: 296
Nakladatelství: CooBoo [srpen 2017]

Oficiální anotace: Mírné jaro, krušná zima? Kdepak, v tomto světě platí jiná pravidla! Jaro před šestnácti lety dobylo Zimní království. Jedinou nadějí zničené země je osm přeživších a Meira je jednou z nich. Celý život prožila jako uprchlík, nepoznala své rodiče a vychovali ji jako válečnici. Avšak i jako nelítostná bojovnice se zamilovala. Nešťastně. Ani zlomené srdce ji ale nezastaví – udělá cokoliv, aby její království získalo svobodu.

Před šestnácti bylo Jarem zničeno Zimní království a jeho obyvatelé pobiti nebo zajati do pracovních táborů. Pětadvaceti uprchlíkům se ale povedlo před hrůzným vládcem Jara utéct. Mezi nimi byli i osiřelá Meira a princ Mather, kteří v té době byli ještě miminka.

Z původních pětadvaceti jich zbylo osm, stále se stejnou vytrvalostí se ale perou a pátrají, aby své království znovu obnovili. Meira už není malé dítě, ale bojovná dívka toužící po uznání a možnosti konečně předvést, že může být také užitečná. Léta uplynula, poslání zůstalo stále stejné. Povede se konečně Meiře a jejím přátelům zachránit své království?

„I ta nejsilnější sněhová bouře začíná jedinou vločkou.“

Sníh nebo popel přináší neokoukané a pestré prostředí. Bok po boku tu žije osm království. Čtyři království ročních období – Jaro, Léto, Podzim a Zima, a čtyři Střídavá království - Cordell, Ventralli, Yakim a Paisly. Zima pustne, zatímco Jaro se snaží dobýt Podzim. Panovník každého království má předmět, který je plný magie. Magie, jež je vázána vždy buď na ženskou nebo mužskou rodovou linii, a která může být využita ve prospěch království. Právě magie je také důvodem rozporu mezi Střídavými královstvími a Ročními obdobími, právě proto Zimě žádné ze Střídavých království nepomohlo, když trpělo válkou s Jarem.

Svět je to zajímavý, na druhou stranu jsem musela neustále přemýšlet o tom, že geograficky ty roční období prostě nemohou fungovat. Ale dobře, je to fantasy a tam se může (téměř) vše. Navíc se mi opravdu moc líbilo, jak autorka zapracovala témata vlastenectví a lásky ke své zemi z pohledu Zimanů, kteří své království i lid ztratili.

Kniha je hodně založená na postavách, zejména na Meiře, z jejíhož pohledu je příběh vykládán. Meira hodně přemýšlí. O Zimě, kterou nepoznala, o tom, jak zůstat sama sebou, o tom, jak být prospěšná, o tom, co chce a o tom, jak s ní ostatní zachází. To je samo o sobě fajn, ale občas mi přišlo, že Meira přemýšlí snad až trochu moc. Vždy se na něco upnula a pak o tom mlela jako kolovrátek, opakovala dokola ty samé fráze o tom, kdo je a není... Na jednu stranu se mi líbily otázky, s kterými se potýkala, nicméně to opakování mi trochu lezlo krkem a vnímám to jako jeden z důvodů, proč mi kniha přišla tak pomalá.

Meira je jinak taková typická young adult hrdinka. Je to bojovnice, osiřelá dívka, kterou její okolí nebere moc vážně. Sir, pomyslný vůdce skupiny, ji nechce pouštět na žádné pořádné mise a svěřovat jí opravdu důležité úkoly. A ona přitom tak moc touží po tom dokázat, že je také schopná, chce se prát a rozdávat rány. Život v šatech s vyšíváním v ruce ji ani trochu neláká.

„Snažíme se žít, přežít, za každou cenu získat zpět naše království.“

Ani ostatní postavy nejsou nic moc nového. Všechny jedou na zajetých principech, které před Sara Raasch vyzkoušelo už mnoho jiných autorů young adult literatury. Někdo vám možná nesedne, ale není to nic, z čeho byste se měli zbláznit.

Milým překvapením pro mě byl fakt, že milostná linka je tu jen tak lehce naznačená. Jasně, je tu, všimnete si jí a dokonce si budete moci vybrat, kterému chlapci budete fandit, ale neřeší se zas tak moc a není tím, co by celou knihu táhlo. Čekala jsem, že jí autorka věnuje mnohem víc prostoru a byla jsem ráda, když se tak nestalo, nehodilo by se to.

Kniha není po dějové stránce úplný zázrak. Je tu sice pár bitev, které jsou víceméně napínavé, ale zhruba tři čtvrtiny knihy probíhají relativně v klidu, řeší se politika, cestování a tak podobně. Odhalení, ke kterému došlo ke konci knihy, jsem prokoukla už na začátku a jistojistě nebudu jediná, ale zas tak mi to nevadilo. Problém byl v tom, že mi ta kniha prostě přišla pomalá, strašně pomalá. Ne po celou dobu, tak různě se to střídalo, ale nelžu, když řeknu, že tomu prostě chybí náboj. Ze začátku jsem byla opravdu trochu zoufalá, chtěla jsem, aby se konečně začalo něco pořádného dít. Prostředek byl chvíli takový, chvíli makový. Ke konci se to trochu zrychlilo a začalo to být o něco záživnější.

Zajímavé mi přišly pracovní tábory, do kterých byli uvrženi Zimané. Je v nich vidět, že se autorka inspirovala skutečnými pracovními tábory. Člověk během čtení musel neustále přemítat nad tím, že taková zařízení skutečně existovala.

Myslím si, že příběh sám o sobě má daleko větší potenciál než to, co z něj autorka vytáhla. Sara Raasch skvěle využila motivy národní hrdosti a lásku k vlasti, a i postavy jsou přijatelné, ačkoliv nejde o žádné výjimečné osobnosti, které by člověku ulpěly v paměti. Bohužel s dějem je to jako na horské dráze a část knihy je až nepříjemně pomalá.

Sníh nebo popel nepřináší do literární světa nic moc nového, nenadchne, ani neurazí. Přesto za zkoušku stojí a já si ráda přečtu i pokračování, zejména proto, že tak trochu doufám, že by se to v dalších dílech mohlo o něco více rozjet.

1 komentář u "[Recenze] Sara Raasch: Sníh nebo popel | Sníh nebo popel #1"
  1. Souhlasím s některými tvými postřehy, i já bych dala asi tři hvězdy. Nebylo to špatné - četla jsem horší YA a potkala jsem otravnější YA hrdinky. I přes to mi také přišlo, že tato kniha nic nového nepřinesla a nějak to splácala dokupy. Nepřišlo mi to tak pomalé, ale něco tomu chybělo. Ráda bych se více seznámila s dalšíma postavama. Jako ty i já oceňuji, že autorka necpala do popředí romantiku. Možná si přečtu i druhý díl, ale výraznější otisk to vě mně asi nezanechá :)