[Recenze] Marissa Meyer: Cress | Měsíční kroniky #3

Série: Měsíční kroniky
Díl: 3
Autor: Marissa Meyer
Překlad: Jana Zejmanová
Počet stran: 616
Nakladatelství: Egmont [březen 2014]
Oficiální anotace: Cress od dětství vyrůstala sama uvězněná v umělém satelitu. Jedinou společnost jí zde dělají počítačové obrazovky. Díky času strávenému s počítači se Cress vypracuje ve špičkovou hackerku. Naneštěstí je však přinucena pracovat pro královnu Levanu a právě dostala rozkazy vystopovat Cinder a jejího pohledného průvodce. Cinder a kapitán Thorne jsou na útěku. Společně se Scarlet a Vlkem plánují svrhnout královnu Levanu a zabránit její armádě v invazi na Zemi. Právě Cress může Cinder a jejím společníkům pomoct. Odvážný pokus zachránit ji se však nezdaří a celá skupina se rozdělí. Cress má konečně svou svobodu, ale musí za ni zaplatit vyšší cenu, než si dovedla představit. A královna Levana nehodlá připustit, aby se někdo postavil do cesty její svatbě s císařem Kaiem.

I když se Cress, Scarlet ani Cinder necítí být povolány k záchraně světa, zdá se, že jsou jedinou nadějí, kterou svět má.

Měsíční kroniky se vrací s plnou parádou, když se k Popelce a Červené karkulce přidává ještě Locika.

Crescent žije již několik let zavřená v malém satelitu obklopená počítačovými obrazovkami. Člověk by řekl, že se svou nejlepší hackerkou bude měsíční královna Levana zacházet lépe. Teď ale Cress konečně svitla naděje – podařilo se jí zkontaktovat Cinder a její přátele, kteří se ji vydají zachránit. Záchranná mise ale nedopadne tak, jak si představovali, a skupina se rozdělí.

Vzájemně netuší, zda jsou ostatní živí, ale ani to Cinder nedovolí přestat plánovat svrhnutí královny. Dny se krátí a císařská svatba je na spadnutí. Hlavní hrdinové sebou musí hodit a honem rychle vymyslet, jak zabránit svazku, který by znamenal katastrofu pro celý svět.

„Byla nejhledanějším zločincem na světě, který se vracel na místo činu.“

Myslím, že nikoho nemůže překvapit, že i třetí díl Měsíčních kronik je skvělá a napínavá jízda, která vás jen tak nudit nebude. Občas mám pocit, že čím tlustší kniha je, tím rychleji ubíhá a Marissa Meyer mou teorii rozhodně nevyvrací. Její čtivý styl psaní je v kombinaci s nebezpečím, kterým kniha přímo přetéká, hnacím motorem, díky kterému knihu přelouskáte až překvapivě rychle. I já, které občas trvá přečtení některých knih až směšně dlouho, jsem ji přečetla za tři dny, ani ne.

Cress je jedna z těch knih, u kterých sedíte věčně napjatí a nervózní z toho, co se stane. Občas se jen modlíte, aby se věci vyvíjely tak, že nakonec všechno dobře vyjde. Někdy jen se zatajeným dechem sledujete situaci a doufáte, že všechno půjde podle plánu, aby nedošlo k problémům a aby protagonisté konečně zase byli v relativním bezpečí na své vesmírné lodi. Tahle kniha vás neuvěřitelně strhne, až budete mít občas pocit, jako byste to všechno prožívali společně s hrdiny. Je to ten typ knihy, kterou když odložíte před spaním s vědomím, že hned zítra ráno se dostanete k té nejzásadnější akci, bude se vám o jejím pokračování dokonce i zdát.

Přesto musím knize vytknout jednu věc – měla jsem pocit, že občas je tam prostě až moc popisů, bez kterých by se kniha klidně obešla. Vím, že pravděpodobně mají udržet čtenáře v napětí, jenže upřímně – já jsem netrpělivá a tak jsem nejeden odstavec jen spěšně prolétla očima, abych se dostala k tomu podstatnému.

V Měsíčních kronikách rozhodně nebylo o postavy nouze, a přesto se k nim přidávají nové. Je jich tolik, že si jsem docela dost jistá, že si prostě každý musí najít tu svou oblíbenou, tu, jejíž příběh pro něj bude ještě zásadnější než ty ostatní.

Přestože je Cress vskutku zajímavá a nepopiratelně užitečná osoba, nemůžu se zbavit pocitu, že příběhu v téhle fázi neměla zase tolik co dát. S Cinder to všechno začalo, Scarlet skvěle doplnila skládačku o další díly, ale Cress? Přinesla nám nějaké nové informace a vysvětlení, obohatila knihu o nový životní příběh, ale přijde mi, že tím významnost její úlohy v ději končila. Její kapitoly mě bavily asi nejméně, neboť v ostatních se řešily zásadní problémy světa, jenže v těch Cressiných se řešila… no prostě Cress bez toho, aby přispěla něčím přelomovým. Jasně, ta holka měla vědomosti i užitečné schopnosti, její fascinace světem byla skvělým odlehčením a rozhodně jsem byla nejednou napjatá, jak se zase všechno zkomplikuje a jestli se jí podaří nějak vybruslit, jenže děj pomalu začíná vrcholit a řešení záchrany světa je daleko zajímavější.

Za zmínku rozhodně stojí také fakt, že Marissa stále vzdoruje trendu, kdy se většina dystopií odehrává v Americe a tak po návštěvě Asie a Evropy přichází řada na Afriku.

Obecně mi Cress přišla možná o něco slabší než předchozí díly, ale je pravda, že je to už docela dlouho, co jsem je četla a tak se to těžko posuzuje. Tak jako tak, kniha je to skvělá. Musíte se sice smířit s tím, že občas tam bude něco zdlouhavějšího než by vám bylo milé a budete na hlavu, protože toužíte vědět, že všechno dobře dopadne, ale to už k tomu prostě patří. Jestli chcete knihu, do které se doopravdy vžijete, pusťte se do téhle série. Čtyři hvězdičky pro Cress!
4 komentáře u "[Recenze] Marissa Meyer: Cress | Měsíční kroniky #3"
  1. Já Cress mám ze všech dílů nejradši... Ale přiznávám se, že je to kvůli Cress samotné, která mi zkrátka učarovala ;) Jsem zvědavá, co řekneš na Winter :D

OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky zvědavá, co na ni řeknu! :D Kdybych se po dočtení Cress nerozhodla, že už jsem ten měsíc dala za knihy až až, tak už to vím, ale to neeee :D Mám pocit, že takhle se k ní zas dostanu až tak za rok... :D

Vymazat
  2. tohle je skvela serie, nejvic se mi libila asi Cinder a pak posledni Winter, kazdopadne je to moje nej nej serie :-)

OdpovědětVymazat