[Recenze] Jenny Han, Siobhan Vivian: Prach a popel | Oko za oko #3

Série: Oko za oko
Díl: 3
Autor: Jenny Han, Siobhan Vivian
Překlad: Romana Bičíková
Počet stran: 304
Nakladatelství: CooBoo [duben 2018]

Oficiální anotace: Oslava silvestra skončila velkým popraskem a Mary, Kat a Lillia nejsou připravené na to, co je čeká. Dívky řeší, co se vlastně stalo, a každá z nich si to dává za vinu. Kdyby Lillia neodešla s Reevem, kdyby Kat zůstala… Vše mohlo dopadnout jinak. Ale stalo se a nic už nebude jako dřív. Jediná Mary zná pravdu a je pouze na ní, jak s ní naloží. Dokončí nakonec pomstu? A zůstane po ní i něco víc než jen prach a popel, až vše spálí?

Na začátku to byly tři holky s touhou po pomstě. Pomstě, která měla být pro jejich oběti zdrcující, ale i ona měla mít hranice.

Jenže teď je všechno jinak. Rennie je mrtvá. Na její smrt nebyl nikdo připravený. Ani Kat, ani Lillia, která si její smrt neustále dává za vinu. Jen Mary zná pravdu o tom, co se doopravdy stalo a je jen na ní, jak se s ní vypořádá...

Prach a popel se rozjíždí hned na první straně. Vlastně abych byla upřímná, už na první straně se mi chtělo plakat. Zároveň nám autorky první kapitolou nenásilně připomenou zásadní události z Ohně a plamene, za což mají ode mě bod k dobru.

Kniha se četla neuvěřitelně rychle. Je to ten typ knihy, kterou jednou otevřete a o chvíli později zjistíte, že jste za polovinou, přestože nemáte pocit, že byste čtení věnovali zas až tolik času. Kromě toho, že je kniha fakt dobře napsaná i přeložená, tomu napomáhají i krátké kapitoly, které mají často třeba jen stranu nebo dvě. Odložit knihu je tak občas extrémně náročné – děj je napínavý a člověk má tendenci si neustále říkat „Jé, ta další kapitola má jen dvě strany... Tak já dám ještě jednu.“, až si uvědomí, že si to opakuje už počtvrté v řadě.

„Jestli jsem se letos něco naučila, tak to, že život je zatraceně krátký. Promrhala jsem tolik času tím, že jsem byla naštvaná a zahořklá. Kéž bych se mohla vrátit v čase a říct Rennie všechno to, co jsem jí neřekla.“

Příběh jako takový byl od předchozích dvou poněkud odlišný, zejména kvůli Mary. Že je mrtvá jsme zjistili na konci minulého dílu, a tak se autorkám teprve teď dostala možnost plně využít její potenciál. Bylo to zvláštní, hodně zvláštní. Hlavní roli hrály vztahy, snad ještě výrazněji než v předchozích dílech. Vztah Lillie a Reeva, vztah Mary a Reeva, vztah Kat ke svému okolí a vztahy mezi hlavními hrdinkami navzájem.

Na jednu stranu to bylo roztomilé a romantické a člověku se chtělo neustále uculovat. Na druhou stranu to ale bylo temné a mírně depresivní. Kontrasty mezi hrdinkami a vším, co se odehrávalo v jejich životech, nešly přehlédnout. Zatímco jedna měnila svůj život k lepšímu, té další se svět rozpadal pod rukama. Přiznám se, že místy mi celé to dění přišlo trochu moc. Trochu moc ujeté, trochu moc vyhrocené. Ale dávalo to celkem smysl, to né, že ne.

Autorkám se opět povedlo skvěle vystihnout atmosféru a emoce, které prožívaly nejen hlavní hrdinky, ale i jejich okolí. Zatímco škola se utápěla ve smutku ze ztráty Rennie, při čtení o Mary a Reevovi člověku div neběhal mráz po zádech.

„Láska není velké gesto, při kterém utratíte padesát babek za nějaké debilní kytky v charitativní akci střední školy.“

Bavila jsem se, užívala jsem si to a jen napjatě sledovala, kam až věci zajdou. A pak přišel epilog. Neumíte si představit, jak špatný byl. Neseděl mi styl, jakým byl napsán a neseděl mi ani jeho obsah. Chápu touhu autorek nějak příběh uzavřít, ale tohle se prostě nepovedlo.

Nicméně epilog, neepilog, tahle série je prostě dobrá. Je to takové trochu vyhrocenější středoškolské drama obohacené o prvky nadpřirozena a světe div se, funguje to fakt docela dobře. Má to svoje mouchy, ale rozhodně to stojí za to. Je to dosti svérázné a rozhodně to není ten typ příběhu, u kterého máte pocit, že jste už něco takového četli. Autorky fakt skvěle píšou a kniha se tak čte jedním dechem. Pokud jste knihu (anebo nedej bože celou sérii) ještě nečetli, rozhodně to zkuste.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo.
2 komentáře u "[Recenze] Jenny Han, Siobhan Vivian: Prach a popel | Oko za oko #3"
  1. Já jsem zatím přečetla jen první díl a ten mi přišel dost průměrný. Ale určitě si dočtu i zbytek, jen nevím kdy.